Zabrzańskie fortyfikacje

P1380702W końcu udało się! W sobotni ranek spotkaliśmy się, by w ramach wycieczki rowerowej zobaczyć co pozostało po fortyfikacjach, które ulokowane zostały pomiędzy dawnymi granicami Polski i Niemiec.

Na starcie nie obyło się bez problemów – wyruszyliśmy z pewnym opóźnieniem oczekując na spóźnialskich. Dojeżdżając do Biskupic spotkała nas kolejna przykra niespodzianka. Niestety, tym razem ekipa z Biskupic nie dopisała :( i w nieco okrojonym składzie wyruszyliśmy w kierunku pierwszego obiektu. Zwiedzanie zaczęliśmy od strony „niemieckiej”.

Pierwszym obiektem do którego z pewnymi problemami dotarliśmy był schron bojowy Sondenwerk znajdujący się w Zabrzu-Biskupicach. Obiekt mocno zarośnięty i zasypany ziemią, tak więc niestety bez możliwości zobaczenia wnętrza (zdecydowanie lepiej go widać na zdjęciach satelitarnych).

Niemiecka „Pozycja Górnośląska” została wybudowana w 1939 roku tuż przy granicy polskiej. Linia rozciąga się na długości ok.40km – od miejscowości Miedary k.Tarnowskich Gór do Pilchowic k.Rybnika. W ramach pozycji zabetonowano 26 obiektów. Przeważnie stawiano je parami tworząc grupy bojowe w składzie: regelbau 116a  i Sondenwerk. Ogółem powstało 8 grup, z czego na terenie Zabrza dwie: Zabrze-Zaborze i Zabrze-Biskupice. Budowę zakończono wraz z wybuchem wojny.

Po wydostaniu się z zarośli udaliśmy się w kierunku hałdy w Biskupicach, skąd mogliśmy zobaczyć ciekawą panoramę najstarszej dzielnicy Zabrza.

Następne dwa obiekty zlokalizowane zostały w dzielnicy Zaborze. Pierwszy z nich również schron typu Sondenwerk w zdecydowanie lepszej kondycji niż ten w Biskupicach i co ważne jako jeden z nielicznych wyposażony w kopuły pancerne. Drugi to ciężki schron bojowy Regelbau R 116a. Trzeba przyznać, że wyglądał najlepiej choć nie znaczy to, że wyglądał dobrze. Sterty śmieci skutecznie zniechęcały do tego aby wejść do środka  :(.

Ostatnim obiektem na trasie, wchodzącym w skład „Pozycji Górnośląskiej” był obiekt znajdujący się po drugiej stronie ulicy Wolności. Schron okazał się niedostępny na rowerach. Ze zdobytych informacji wynika, że obiekt jest w fatalnym stanie.

W tym miejscu, trochę rozczarowani musieliśmy przerwać wyprawę – sporo czasu zajęło nam poszukiwanie fortyfikacji i niestety zabrakło go na kontynuację wycieczki.

Historię polskich fortyfikacji poznamy następnym razem.

Pobieranie

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *