Śaldami Kanału Kłodnickiego

fffW ostanią niedzielę września próbowaliśmy poszukać śladów kanału Kłodnickiego, który przeszło 200 lat temu połączył Zabrze z Morzem Bałtyckim.

Główna Kluczowa Sztolnia Dziedziczna, której fragement zostanie niebawem udostępniony turystom niwątpliwie będzie wielką atrakcją Zabrza. My spróbowaliśmy poszukać jej ciągu dalszego…

U wylotu sztolni przy ulicy K. Miarki rozpoczynał się kanał, nazwany „Sztolniowym”, który umożliwiał transporotowanie węgla do Królewskiej Odlewni Żeliwa w Gliwicach.

Tak te miejsce wyglądało dawniej i dziś:

sz1szt2

W tym miejscu rozpoczęliśmy przejazd w kierunku Gliwic, w miarę możliwości poruszając się po śladzie kanału, który został zasypany w roku 1916 r. Na starych mapach widać dokładny przebieg kanału (kliknij aby powiększyć mapę):

k41

Niestety pierwsze ślady kanału znaleźliśmy dopiero w Gliwicach-Sośnicy. Istnienie kanału w Zabrzu potwierdza dziś jedynie nazwa jednej z ulic – Nad kanałem.

mostCharakterystyczne mosty w Sośnicy wybudowane na lini kolejowej łączącej Zabrze z Gliwicami skonstruowane były tak, że po jednej stronie płynęła rzeka Bytomka, a po drugiej (tej gdzie jest obecnie droga) Kanał Kłodnicki. Mosty te mają ciekawą historię – w okresie Powstań Śląskich miały być wysadzone. Do dziś zachowały się zamurowane otwory, w których były umieszczone ładunki wybuchowe.

Mosty w Sośnicy są bardzo ciekawe i mimo upływu lat wciąż w bardzo dobrej formie, czego niestety nie można powiedzieć o okolicy. Z pewnością nie jest to wizytówka Gliwic…

Pokonanie kolejnego odcinka kanału wymagało zejścia z rowerów, ale opłacało się – po raz pierwszy zobaczyliśmy ślady po kanale… Wjeżdżając na ul. Przewozową na chwilę, zatrzymaliśmy się przy tablicy upamiętniającej ofiary nazizmu, w miejscu, w którym w latach II Wojny Światowej istniała filia obozu koncentracyjnego KL Auschiwtz-Birkenau.

Podążając dalej śladem kanału udaliśmy się wzdłuż ul. Królewskiej Tamy. Ten odcinek, już za chwilę zmieni swoje oblicze, gdyż wzdłuż dawnego koryta Kanału Kłodnickiego planowana jest budowa Drogowej Trasy Średnicowej. Gliwicki odcinek kanału jest zdecydowanie lepiej zachowany, gdyż port w centrum Gliwic przestał funkcjonować dopiero w 1936. W znacznej części koryta poprowadzono rury ciepłonicze co ułatwia jego lokalizację.

Przjeżdżając centrum Gliwic udaliśmy się w kierunku dzisiejszego portu, w którym na uczestników wycieczki czekała niespodzianka :) W tym roku w porcie powstała marina, która umożlwia wyczarterowanie łodzi motorowych i połynięcia drogą wodną nawet do Hamburga! Ze względu na brak czasu zmuszeni byliśmy Hamburg „odpuścić” 😉 – tym razem musiał nam wystarczyć krótki rejs po kanale. Po bezpiecznym (aczkolwiek trochę problemowym) przycumowaniu naszej łodzi ruszyliśmy w podróż powrotną.

I tak, późnym popołudniem zakończyła się niedzielna lekcja historii, która będzie miała ciąg dalszy – bo przecież Kanał Kłodnicki nie kończył się w Gliwicach…

Pobieranie

You may also like...

1 Response

  1. Lipiec 26, 2015

    […] do opisania tej trasy była wycieczka, którą w dwóch etapach odbyli nasi znajomi ze Szkolnego Koła Turystyki Rowerowej w Zabrzu, pokonując dystans z Zabrza, do […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *